Istrazivanja

Istraživački rad: Efektivno opterećenje od poreza na dobit preduzeća u BiH u poređenju sa drugim zem

17.10.2007

Ovaj dokument analizira opterećenja od poreza na dobit preduzeća (PDP) u BiH u poređenju sa drugim zemljama (obračunate su kako ex-post mjere kao što su statutorne zakonske stope i udjeli prihoda od poreza na dobit preduzeća u ukupnim poreznim prihodima i u BDP-u, tako i ex-ante mjere koje slijede Devereux-Griffith model izračunavanja efektivnih graničnih poreskih stopa (EMTR) i efektivnih prosječnih poreskih stopa (EATR) za različite vrste investicija i tipove financiranja).

Autor: Naida Čaršimamović
(Direkcija za ekonomsko planiranje Vijeca ministara BiH-DEP)

Mentor na istraživačkom projektu i dokumentu Dr. Bjørn Volkerink
(Viši ekonomist, ECORYS-NEI, Rotterdam)

Ovaj dokument analizira opterećenja od poreza na dobit preduzeća (PDP) u BiH u poređenju sa drugim zemljama (obračunate su kako ex-post mjere kao što su statutorne zakonske stope i udjeli prihoda od poreza na dobit preduzeća u ukupnim poreznim prihodima i u BDP-u, tako i ex-ante mjere koje slijede Devereux-Griffith model izračunavanja efektivnih graničnih poreskih stopa (EMTR) i efektivnih prosječnih poreskih stopa (EATR) za različite vrste investicija i tipove financiranja). FBiH ima jednu od najvećih statutornih (zakonskih) stopa u Evropi, dok je stopa RS “konkurentna”. Neznatna je važnost poreza na dobit preduzeća u financiranju rashoda vlade, ali pokazuje uzlazni trend. Očekivana promjena u sistemu poreza na dobit u BiH (novi Zakon o porezu na dobit stupa na snagu u RS-u 2007. godine, a rad pretpostavlja da će komparitivna legislativa stupiti na snagu i u FBiH) slijedi globalni trend povećanja EMTR za financiranje putem zaduživanja, smanjenje EMTR za druge vidove financiranja, te smanjenje EATR za sve vrste financiranja. Sadašnji sistem PDP u FBiH pokazuje krajnju pristrasnost u korist financiranja putem zaduživanja. Iako je u pogledu EATR, sadašnji sistem u FBiH uporediv sa prosjekom OECD-a, trenutni sistem u RS i budući u cijeloj BiH (uz gore navedenu pretpostavku da će i u FBiH biti usvojen zakon komparativan sa već usvojenim Zakonom o porezu na dobit u RS-u) rangiraju se na dno niza (dakle kao veoma konkurentne niske poreske stope). Budući bh. model će se odlikovati najnižom apsolutnom poreznom diskriminacijom između financiranja putem zaduživanja i financiranja putem dioničkog kapitala. Ovaj dokument ukazuje na slabosti sistema na snazi u FBiH u 2006. godini, koji rangira visoko u efektivnom poreznom opterećenju po Deveraux-Griffith modelu (za koji je važno naglasiti da ipak nema sposobnosti u izračunu uzeti u obzir sve olakšice i oslobođanja specifična za sadašnji sistem u FBiH), dok sistem na snazi u RS-u u 2006. godini i posebno budući bh. model rangiraju povoljno (s niskim stopama).

Download dokumenta ->